Medewerkers aan het woord: Lisette

Lisette van Wulfften Palthe is 36 jaar en woont samen met haar vriend en zoontje in Amsterdam. De marketingmanager van Powerpeers kun je altijd wakker maken voor een goed glas rode wijn of gezelligheid, zit vol tips hoe je je eigen leven op een makkelijke manier kunt verduurzamen en vraagt zich weleens af waarom zij niet op een briljante ingeving als Car2go is gekomen… Genoeg reden om eens nader met haar kennis te maken!

Waarom werk je bij Powerpeers?

“Ik werk bij Powerpeers omdat ik echt geloof in wat Powerpeers aan het doen is. Powerpeers is de energiemarkt aan het veranderen; de energiemarkt aan het geven aan mensen zoals jij en ik. Omdat we merken dat iedereen prima in staat is om het zelf onderling te organiseren.”

 

Waarom kun je je zo in die missie vinden?

“Ik geloof heel erg dat het hier naartoe gaat, dat de energiemarkt gedecentraliseerd wordt, dat het 100% duurzaam wordt en dat grote bronnen zoals kolencentrales op ten duur niet meer nodig zullen zijn. En ik wil daar onderdeel van uitmaken, ik wil bijdragen aan een duurzamer Nederland. Aan een duurzamere wereld.”

 

Waar werkte je hiervoor?

“Ik heb hiervoor 3,5 jaar bij Nuon gewerkt en daarvoor zat ik een aantal jaar bij de Goede Doelen Loterijen (de Nationale Postcode Loterij, BankGiro Loterij en de VriendenLoterij, red.). De Goede Doelen Loterijen doneren altijd een heel groot deel van hun omzet aan goede doelen en dat was eigenlijk het eerste bedrijf waarvan ik dacht: ik ben hier iets aan het doen dat ‘purpose’ toevoegt aan mijn leven en dat voelde goed. Voor die tijd werkte ik onder meer bij reclamebureaus.”

 

‘Ik wil bijdragen aan een duurzamer Nederland. Aan een duurzamere wereld.’

 

Powerpeers is een zusteronderneming van Nuon. Hoe verliep jouw pad van Nuon naar Powerpeers?

“Lars en Michiel (oprichters van Powerpeers, red.) hadden het idee voor Powerpeers en waren met de eerste uitingen voor een pilot bezig, om te toetsen of het wel zou werken en aanslaan. In die fase kwam ik via-via met hen in contact. Zij vroegen of ik vanuit marketing eens mee wilde denken en dat deed ik toen 1 dag per week. Toen Powerpeers later werkelijk de markt op ging en er een plek voor een marketingmanager vrij was, heb ik direct laten weten dat ik daar interesse in had.”

 

Kun je eens vertellen wat je als marketingmanager precies doet bij Powerpeers?

“Als marketingmanager ben ik, met het marketing team, verantwoordelijk voor alle actieve klant- en merkcommunicatie en voor hoe Powerpeers naar buiten treedt. De branding. Alle communicatie met bestaande en potentiële klanten én de wijze waarop het merk in de markt gezet wordt, moet er uiteindelijk voor zorgen dat mensen klant worden bij ons. En klant blijven bij ons.”

 

Er zijn bekende Nederlanders en bedrijven, zoals Q-music, die opwekker worden bij Powerpeers. Vallen de ideeën hiervoor ook binnen jouw domein?

“Ja, dat klopt helemaal. Wel leuk om te vertellen is dat Q-music op twee manieren een partnership is. Aan de ene kant een partnership omdat het een hele goede mediapartij voor ons is. Dat maakt dat Powerpeers via Q-music ook een grote doelgroep bereikt. Aan de andere kant zijn zij opwekker geworden. Dat is natuurlijk heel mooi, daarmee hebben we op ons platform een nieuwe opwekker erbij die een belangrijke, grote achterban heeft. Wat daarmee ook nog een middel is om ons en onze boodschap naar buiten te brengen.”

 

Wat doe jij zelf allemaal om duurzamer te leven?

“Vooral meerdere kleine dingen, om mee te beginnen. Ik scheid plastic, glas en papier, ik loop naar drie verschillende vuilnisbakken per week. Maar dat heb ik mezelf ook heel makkelijk gemaakt door, heel simpel, verschillende prullenbakken neer te zetten. Doordat ik het mezelf zo makkelijk maak, kan ik er dus niet omheen en kan ik ook niet lui worden. Verder fiets ik veel en neem ik veel openbaarvervoer. Ik douche niet heel warm. Eigenlijk hele basale dingen. En ik heb altijd duurzame energie en ga ook heel bewust met energie om. Ik ben ook klant bij Powerpeers.”

 

‘Ik maak het mezelf zo makkelijk mogelijk. Dan kan ik er niet omheen én kan ik ook niet lui worden.’

 

Heb je nog een persoonlijke tip op het gebied van verduurzaming?

“Maak het jezelf niet te moeilijk, zorg dat je het goed organiseert. Als je bijvoorbeeld grote ramen hebt in je huis, het is winter en het is toch donker: doe je gordijnen dan dicht. Dan houd je de warmte van de verwarming binnen en de kou van de ramen buiten. Zet ook niet je bank voor de verwarming, want dan moet je in de winter extra stoken om de hitte die door je bank tegen wordt gehouden in de rest van je huis te krijgen.”

 

“Zorg dat het in je systeem komt om tijdens het tandenpoetsen het water niet aan te laten staan maar de kraan dicht te draaien. Doe altijd het licht uit in ruimtes waar je niet bent. Hele eenvoudige dingen die als je dat langer volhoudt in je systeem en in je DNA komen. En op het gebied van kleding: leen iets van een vriendin in plaats van een nieuwe outfit te kopen voor een feestje! Scheelt geld, en er hoeft niet iets nieuws geproduceerd te worden.”

 

Wie of wat is jouw grootste inspiratiebron?

“Ik heb niet echt één inspiratiebron als ik eerlijk ben. Op werkvlak haal ik inspiratie uit concepten en campagnes op het gebied van marketing en communicatie. Ik kan bijvoorbeeld heel blij worden van een reclamecampagne die 100% klopt. Bij een campagne die niet klopt prik ik er ook meteen doorheen, daar kan ik zelfs uitgebreid op foeteren. Haha, serieus! Campagnes die tegendraads zijn inspireren mij ook, zoals een aantal jaar geleden de giga billboards van Suit Supply die allemaal net te seksueel getint waren. Zij zijn met hun campagne destijds daardoor enorm in opspraak gekomen, zo hebben ze eigenlijk meer nieuws en bekendheid gecreëerd dan in eerste instantie het doel was. Geniaal!”

 

‘Campagnes die tegendraads zijn inspireren mij, zoals een aantal jaar geleden de giga billboards van Suit Supply.’

 

“Verder kan ik blij worden van een steengoede klantervaring in een winkel of website, zoals bij Ace & Tate. Een persoonlijke favoriet voor brillen en zonnebrillen. Als een bedrijf mij eenmaal in heeft gepakt met een knaller van een klantervaring, ben ik loyaal. Tot in de eeuwigheid.”

 

“Op privégebied is mijn vriend Pieter een grote inspiratiebron voor mij. Hij is zo trouw, sociaal en attent richting zijn vrienden en familie, dat hij mij daarin ook inspireert. Niet dat ik dat niet ben, maar het kan altijd beter toch? Vooral als ik mezelf met hem vergelijk. Daarnaast is hij super leuk en lief met onze zoon Scott. Dat inspireert ook op een hele andere manier!”

 

Waar kunnen ze jou ’s nachts voor wakker maken?

“Poeh, dat klinkt misschien stom maar je kan me altijd wakker maken voor een echt lekker glas rode wijn. En voor gezelligheid.”

 

Oktober was buitengewoon warm. Wat denk jij op die zomerse oktoberdagen: fijn dat we langer op de terrasjes kunnen zitten? Of eerder: dit gaat toch ontzettend de verkeerde kant op?

“Ik denk eigenlijk dat laatste. Ik voel dan wel de druk dat ons werk bij Powerpeers echt nodig is en dat we haast moeten maken. Het hoort niet. En gelukkig zijn er initiatieven als Powerpeers die bezig zijn om hier verandering in te brengen.”

 

Lig je er weleens wakker van, van die klimaatverandering?

“Ik geloof er niet in dat wakker liggen helpt. Dat zorgt ervoor dat je de volgende dag nog minder scherp bent om daar met je werk op een goede manier wat aan te doen. Maar dat betekent niet dat me niet bezig houdt. Ik denk wel na over hoe Powerpeers en andere duurzame initiatieven uiteindelijk de overhand kunnen nemen, en hoe we echt kunnen blijven bijdragen. Maar echt wakker liggen? Nee, niet echt.”

 

Heb je een favoriet duurzaam merk?

“Ik ben heel erg fan van Car2go. Auto’s delen, en dan ook nog van die heerlijke elektrische Smarts. Dat vind ik oprecht een uitvinding en daar maak ik ook regelmatig gebruik van. Ik vind het ook super dat er nu in Amsterdam elektrische scooters zijn die je kunt delen (Felyx, red.). Nog zo’n geweldige uitvinding. Dat zijn initiatieven waarvan ik denk: hoezo heb ik dat niet bedacht? Het is zó handig en nuttig. Beide partijen spelen goed in op de huidige situatie waarin deeleconomie en duurzaamheid een steeds grotere rol spelen.”

 

Zijn er bepaalde duurzame winkels waar jij je boodschappen doet?

“Ik ben fan van Marqt, waar de producten allemaal biologisch en lokaal zijn. Maar hun prijskaartje zorgt er toch helaas voor dat ik soms andere keuzes moet maken. Wat ik wel altijd probeer te doen: altijd mijn groente en fruit zonder verpakking kopen. Dus bananen zonder plastic zak, een komkommer zonder folie etc. Die verpakkingen zijn allemaal onzin, want als je de schil eraf haalt dan ben je er ook.”

 

‘Elektrische auto’s en scooters delen via Car2go en Felyx… Dat zijn ideeën waarvan ik denk: hoezo heb ik dat niet bedacht?’

 

Voortaan altijd je kliekjes opeten of alleen nog maar tweedehandskleding dragen?

“Dan zou ik altijd mijn kliekjes opeten.”

 

Leg uit.

“Ik vind foodwaste echt zonde. Er zijn zoveel mensen op de wereld die honger hebben. Plus bedenk je eens hoeveel de hele landbouwindustrie met zich meebrengt qua CO2-uitstoot... Dus ik zou gaan voor altijd kliekjes opeten, omdat je voor duurzame kleding niet alleen tweedehands hoeft te kopen.”

 

Welke duurzame kledingmerken zijn bij jou favoriet?

“Het valt mij op dat merken hier eindelijk echt stappen in beginnen te zetten. Een van mijn persoonlijke favorieten is Sissy-Boy. Zij zetten stappen. Niet alleen in verbetering van arbeidsomstandigheden, maar ook in gebruik van duurzame materialen in hun producten en in milieuvriendelijke productie. Dit beloon ik door liever daar te shoppen, dan bij winkels die er geen aandacht voor hebben.”

 

Zal kleding ooit helemaal duurzaam kunnen worden?

“Ik hoop het wel. We kunnen dit proces versnellen door bewust te kiezen waar we winkelen. Stop ook met shoppen bij winkels waarbij je het niet eens bent met de manier waarop zij produceren of de materialen die ze gebruiken. Doe je huiswerk en durf te kiezen een winkelketen niet te steunen. Alle kleine beetjes helpen. Als genoeg mensen het doen, dan zullen ze de pijn wel voelen. En dan moeten ze wel veranderen.”

Meer nieuws